søndag 2. september 2012

ÅRETS FØRSTE

Jeg har vært på årets første sopptur!


Tenk å komme over så mye fin gul trompetsopp
Jeg kaller den også for gul traktkantarell, og det er den kantarellen jeg "trakter etter"!

Her ser du tre typer kantarell

Gul trompetsopp                               Vanlig traktkantarell                        Ekte kantarell

Den såkalte ekte kantarellen vokste midt på skogsbilveien,
det er tydelig at de fleste kjører bil her, siden ingen hadde plukket den.


Det ble en fin fangst tilslutt.
Jeg plukket ikke alt jeg så, synes at soppen er best når den er nyplukket
før jeg steker den. Så finner noen andre, eller kanskje jeg mer på mine
"hemmelige" soppsteder neste gang jeg er på hytta.


Det ble kantarellene som dominerte i kurven, men jeg fant også litt piggsopp,
et par kremler og en fin ny rødskrubb.

2 kommentarer:

  1. sikkert både godt å kjekt å plukke. eg har aldri vore på sopptur, så eg veit ikkje kva eg skulle ha plukka. vakkre er dei no da :0)

    SvarSlett
  2. Svarer deg her og eg. Veit ikkje om du bruker å gå inn å eventulet lese svara mine.
    så fint sagt da. Takk takk. Alltid kjekt å høre att folk liker det ein lager. er så glad for att du ahr fjherna dei håpløse bokstavene :0). Dysleksien min liker ikkje slike kommentarfelt. hehe

    SvarSlett