torsdag 9. oktober 2014

FROST

Frost er navnet på denne genseren.
Begynte på den på vei til Spania her i høst.
Etter fire timer på flyet var nesten hele bolen opp til ermene ferdig,
og da hadde jeg glemt å bytte til et halvt nummer tykkere pinne etter vrangborden.
Det var bare å fortsette, det kom ikke på tale å rekke opp.


Etter mange varme kvelder på en deilig takterasse,
ble ermene også ferdige. På hjemvei begynte jeg på mønsteret
rundt på bolen. Vel hjemme igjen var det ikke mye som sto igjen.


Genseren er en forsinket bursdagsgave til det minste barnebarnet mitt.
Hun har fylt to år, og hadde ikke bruk for denne i mai :)

Jeg har strikket den i Dale Cottinga, i dusere farger enn Lett Lopi
som det sto i mønsteret som jeg fikk oversendt fra svigerdatteren.
Om det er et kjøpe eller gratismønster, det aner jeg ikke.
Om noen lurer så kan jeg sikkert sjekke det :)

Når jeg feller av en kant som må være elastisk, f.eks. halskanten her,
eller tå opp sokker, så er DENNE varianten helt super ;) Kan anbefales!
Det gjøres på samme måte om det er rett eller vrang
eller en vrangbord som skal felles av.

Og til dere som lurer på mønster/oppskrift, her finner du den:

http://www.ravelry.com/patterns/library/frost-11,

20 kommentarer:

  1. Tusen takk for Link, det er en herlig varianten. Jeg visste det ikke før.
    Veldig fint mønsteret var genseren. Fine farger du tok.
    Vi hadde i dag varm fønvind... kommer fra Spania med 20 grader og
    solen dertil. Så gledelig. En hyggelig hilsen fra Sør.
    Ha det riktig fint. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Hei!

    Denne genseren minner meg om http://farmor.abcblogg.no/1268118480_genser.html, på din gamle blogg. Synes mange av tingene du gjør er helt fantastiske, og lurer på om du strikker mot bestilling. Hadde i så fall vært svært intressert i en genser av den typen som på den gamle bloggen. Har søkt etter et epostkonto her på sajten uten å finne noe, men håper at du vil se denne meldingen.

    Med vennlig hilsen
    Mats

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for hyggelig kommentar:) Jeg strikker nok ikke på bestilling. Har mer enn nok med å strikke til den nærmeste familie. Kontakt Greta, http://gretashobby.blogg.no Hun strikker på bestilling og gjør pent arbeid. Hun har nok mye å gjøre, så du må sikkert vente til etter nyttår. Ta en titt i bloggen hennes! Du kan gjerne si at jeg har anbefalt henne:) Lykke til!

      Slett
  3. Hei, takk for svar og tips! Har sjekket gretashobby, og funnet noen ting som ser veldig intressante ut.

    Synes fremdeles at genseren du strikket til svigerdatteren din er noe aldeles særdeles... Bare hør av deg dersom du ville endre deg (tid er inget problem i sammanhangen).

    Takk for en fin blogg.

    SvarSlett
  4. Hei, er på jakt etter oppskrift på denne frost genseren, skal få svigermor til å stikke til jenta mi på 3år, svare du meg på mail greth-kr@online.no

    SvarSlett
  5. Hei. Kjempefin fargekombo. Googler etter hva slags garn jeg kan bruke... Måtte du endre i mønsteret pga garnvalget?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Nei, jeg gjorde ingen maskeendringer p.g.a. garnvalget :)

      Slett
  6. Vil gjerne vite hvor man får mønster. Leter, men finner ikke. Trude

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trude :)
      Jeg skjønner ikke noe av hjemmesiden din, legg igjen mailadressen din, så kan jeg kanskje hjelpe deg!

      Slett
  7. Kjempefin genser:) Leter og leter etter oppskriften, men finner den ikke. Er det mulig å få vite hvor man finner den? eliaarum@yahoo.no

    SvarSlett
  8. Hei! Nydelig gensar! Kunne du sendt oppskrifta til vic2ria_14@hotmail.com ?:)

    Frå victoria :))

    SvarSlett
  9. Hei!
    Veldig fin genser! du hadde virkelig reddet dagen min om du kunne sendt oppskriften :)
    t.stokke@live.no

    Mvh
    Therese

    SvarSlett
  10. Hei!
    Veldig fin genser! Kunne du vært så grei å sende meg oppskriften du har brukt? da hadde du virkelig reddet dagen min :)

    t.stokke@live.no

    Mvh
    Kristofer

    SvarSlett
  11. Hei!
    Veldig fin genser! du hadde virkelig reddet dagen min om du kunne sendt oppskriften :)
    t.stokke@live.no

    Mvh
    Therese

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lagt ved link til oppskrift i innlegget!

      Slett
  12. Hei!
    Nydelig genser i fine farger :)
    Har du tips til rimelig garn jeg kan bruke til å strikke den?

    SvarSlett
  13. Hei! Svigerdatteren min elsker denne genseren, har du mønster til dame på den?

    SvarSlett
  14. Finnes ikke denne oppskriften på norsk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den finnes nok ikke på norsk ;)

      Slett