lørdag 6. januar 2018

Nytt år - nytt strikketøy

I høst kjøpte jeg denne boka, mest for den flotte ørevarmeren på forsiden ;)
Det var reklame for boka på strikkemessen i Fredrikstad i høst,
men den kom ikke ut før noen uker senere.

En lekker bok med mange fine strikkeprosjekter.


Det første jeg måtte teste var ørevarmeren.


Strikket først en offwhite. Garnet heter Lama silk fra Järbo garn,
kjøpt på strikkemessen i Fredrikstad. Det er veldig bløtt og deilig,
men det er kanskje litt for lite ¨hold¨ i det til dette bruk.

Ble litt skuffet over at det rullet seg veldig.

Prøvet å blokke det etter å ha skylt det opp.
Litt primitiv blokking med nåler på en sofapute på hytta


Det ble litt bedre, men jeg lurer på om jeg må sy fast et stoff på baksiden...


Måtte sy bladene helt fast på båndet, og jeg syntes jeg så mest ut som
en vaskekone fra 50-tallet :o) (selfie)


Så jeg måtte prøve en helt annen vri....

Strikket et nytt i Lerke, men valgte å strikke bare ett blad i den ene enden


Dette garnet kunne jeg presse, det ble litt bedre enn silkevarianten,
men det ruller seg det også...
Må kanskje strikke det i perlestrikk for at det ikke skal rulle seg...


...men jeg ble mer fornøyd med fasongen på båndet :)


Det ender nok med at jeg syr fast et fleecestoff eller lignende på baksiden.




2 kommentarer:

  1. Vaskekone fra femtitallet! Synes du traff veldig godt der. Jeg tipper den røde gjør seg bedre. Jeg har strikka pannebånd i grått, men ble ikke helt fornøyd. Fint mønster, da, men det er muligens det tversover-båndet som gjør det litt "konete". Jeg er spent på om du strikker flere i et annet garn....

    Klem

    SvarSlett
  2. Fine pannebånd men det behøves sikkert en stødig garntype. Leste kommentaren din hos meg og er enig i at sokker med mønster blir mindre elastiske. Sikkert derfor jeg bare ender opp med damestr :-))

    SvarSlett