torsdag 12. april 2018

HULLMØNSTRET ROMPER


Jeg har nylig gått til innkjøp av boka "Tiddelibomstrikk"
En "romper" fristet til å begynne med.


Oppskriften var ikke for nybegynnere, og det er jeg heldigvis ikke ;)
Den inneholdt flere feil, men jeg tok noen egne avgjørelser,
og resultatet ble bra til slutt.


Forfatteren er over gjennomsnittet glad i vridd rett, og VRIDD VRANG!
Vridd vrang er skikkelig knotete å strikke, så det dropper jeg nok i fortsettelsen.

Jeg valgte å strikke selene i perlestrikk, og det var de i boka også,
til tross for at beskrivelsen i oppskriften sa noe helt annet,
de var fulle av vridd vrang og vridd rett!


"Romperen" er strikket i 100% silke fra Knitting for Olive
på pinne 2,5 og 3. Garn fra denne leverandøren har navn, ikke bare et nummer,
det kan jeg like for det hender at jeg ikke holder orden på magebeltene.
Denne heter RABARBRASAFT :)
Garnet ser litt bomullsaktig ut, men er mye lettere og mer elastisk.

Sy i en knapp på selene sto det også, men hvor var knapphullene?
Så jeg gjorde som på bildet i boka, for der var det heller ikke knapp
på enden av selene! Så det ble knapphull på endene i steden.
Irriterende når det er slike feil i oppskriften.

Jeg har sendt mail til forlaget om feilene, men har ikke fått noe svar.

Det er flere ting i boka som jeg har lyst på å strikke,
da skal jeg lese igjennom hele oppskriften først så jeg kan oppdage eventuelle feil!


Og et hjertesukk til slutt, finnes det ikke noe hyggeligere navn enn "ROMPER"
på disse buksene? I min "ungdom" het de brillebukser eller sparkebukser uten ben :)
eller kanskje kunne de hete BODY? i dette tilfellet med seler :)

...og hvis du lurer på hvor mye garn som gikk med, så gikk det med hele 40 gram.


4 kommentarer:

  1. Jeg trodde det var noe som het teststrikking. Det går da ikke an å levere fra seg oppskrifter med feil. Så absolutt grunn til å klage! Men du har fått strikka en kjempefin romper! Nydelig farge på garnet! Lykke til med neste prosjekt!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Deilig garnet og fantastisk i bruk ... så fint med 40 gram for hele bukse.
    I alle fall du strikker det kjempeflott, til tross for feil i håndbok...
    NÅ jeg vil se på internett, kanskje jeg kan kjøpe dette garnet, jeg tror det er veldig god
    i bruk. Takk for presentasjonen. Takk for herlige bilder.
    God dag deg... hilsen og klem fra meg.

    SvarSlett
  3. Det er noen flotte "småplagg" du har strikket. Små i størrelse, men stort arbeid.
    Jeg er så enig med deg om feil i oppskrifter, joda jeg forstår at det kan snike seg inn en trykkleif, men en del av det jeg oppdager er langt fra det.
    Godt vi er erfarne - en nybegynner kan jo risikere å miste strikkelysten av mindre, men det gjør heldigvis ikke vi:-))

    SvarSlett
  4. Hvorfor ikke bare kalle dem kortbukser med seler?

    SvarSlett