mandag 31. desember 2018

"FARS NORAGENSER"

Fars Noragenser er navnet på denne genseren.


En av mine sønner ønsket seg en genser som han kunne bruke på tur i skogen
og overnatte i ved et bål i en gapahuk, med andre ord,
en genser som det ikke var så "farlig" med.


Ofte har jeg mange håndarbeider på gang samtidig, og ting tar tid,
men de blir da ferdige etter hvert alle sammen.

Denne førjulen har jeg ikke ligget på latsiden...


Genseren er strikket i Alpakka Tweed fra Du Store Alpakka på pinne 4 og 5.
Det er et kostbart garn men jeg var heldig og fikk kjøpt det
til halv pris hos Strikkemekka.

Garnet er fullt av små "rusk", så det ser ut som den har vært ute på tur allerede.


Jeg synes at garnet loer mye, har håndvasket genseren i badekaret
og sentrifugert den i vaskemaskinen, så håper jeg at loingen gir seg litt.

Jeg har endret litt på oppskriften, både raglanfellingen og halsen.
Liker ikke at genserhalsen er lik foran og bak, felte til hals foran og strikket resten frem og tilbake.
Halskanten har også færre masker, syntes at den i oppskriften var for vid.


Jeg kjøpte garn som anbefalt i oppskriften + ett nøste, for mottakeren er nesten to meter høy...
Det ble mer enn nok garn, jeg har 5 nøster igjen!!! Genseren veier i underkant av 800g.


Tok en tur bak huset og tredde genseren på et kosteskaft,
så får du se den i full størrelse :o)

Det var spennende om genseren ville passe, det var jo en julegave :o),
men nå er den prøvet og den passet fint. Kanskje litt lang på ermene,
det kan endres om ønskelig, men han ville gjerne ha den sånn.

Til alle dere som besøker bloggen min, ha et riktig godt nytt år!

5 kommentarer:

  1. Nydelig genser og fine bilder :) Godt nytt strikkeår!

    SvarSlett
  2. Den genseren likte jeg! Perfekt for en turglad sønn. Godt jobba!

    Riktig godt nytt år fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Deilig farger, herlig mønsteret, super garnet... nydelig genser du har strikket. Jeg liker også.
    Godt nytt strikkeår for deg. Klem fra Viola

    SvarSlett