fredag 29. mars 2013

Bare en liten avveksling...

Jo, jeg vet at jeg skal holde meg til det ene, bunadbroderingen!


men fristelsen ble for stor...


Du ser vel hva det er? Nesten til å spise opp, en stor muffins.


Denne lille jentas mamma har lenge ønsket seg en 
muffinslue til sin største datter, som er ett av mine barnebarn.
Du ser vel at hun ble kjempeglad for lua som jeg strikket ferdig på hytta nå i påsken.

På nettet, HER, fant jeg en oppskrift som jeg tok utgangspunkt i.

Jeg har vel aldri, til dags dato, fulgt en oppskrift til punkt og prikke,
så jeg gjorde det ikke her heller!

HER KOMER MIN OPPSKRIFT
Jeg brukte garn fra lageret mitt.

Legg opp 100 masker med brun-beige Lerke på pinne nr.3
Lerke inneholder jo 50/50 ull og bomull, og klør overhode ikke.
Jeg strikker ikke fast!
Strikk vrangbord, 2r, 2vr i 9 cm. Så gikk jeg over til rosa babysilk
fra du store alpakka, og strikket videre glattstrikk i 5 cm.
Felling:
Strikk 8 rett, 2 sammen ut omgangen. Strikk neste omgang uten fellinger.
Strikk 7 rett, 2 sammen ut omgangen. Strikk neste omgang uten fellinger.
Fortsett slik med en maske mindre mellom fellingene på annenhver omgang
til det er 10 masker igjen på pinnen (jeg strikket med magic loop)

På den første rosa omgangen heklet jeg en omgang med hvite kjedemasker.
Garnet var et eller annet i babyull. Pass på å ikke stramme!
 På neste opgang heklet jeg tre staver i hver maske rundt hele luen.
Om det hekles med luen opp eller ned tror jeg ikke spiller noen rolle.

Kirsebæret i toppen heklet jeg til slutt. Noterte ikke hva jeg gjorde,
men heklet det i fastmasker, omtrent som i oppskriften jeg fant.
Fyll det med litt rød ull, eller bruk litt av garnet.

Min modell er fire år, men lua er veldig fleksibel,
og passer til større barn også.

5 kommentarer:

  1. Denne har jeg strikket to stk av. Veldig søte.
    Klem

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Det er klart hun er glad for den festlige luen :) Skikkelig fin er den.

    SvarSlett
  4. Lua var fin og modellen var jo bare helskjønn!

    SvarSlett
  5. Flott lue har lagd. Skikkelig festlig.

    SvarSlett