søndag 22. oktober 2017

SOLSOKKER med egen mønstervri

Hvorfor er ikke alle sokkemønstere laget fra tåen og opp???
Det er noe jeg har lurt på lenge! Men noen har skjønt det ;)
Nesten alt garn finnes jo i 50grams nøster - vanligvis nok til en sokk.

På strikkemessen i Gamlebyen i Fredrikstad kjøpte jeg
dette tynne sokkegarnet fra Projo.


Det passer å strikke av det på pinne 2.5 og det er tynne pinner
når jeg nettopp har avsluttet et prosjekt på pinne 5.


Det måtte naturligvis bli et par sokker av dette garnet.
Delte garnet i to ved hjelp av kjøkkenvekta, ca 50g i hvert nøste.
Det så ut til å bli lite garn til hver sokk synes jeg.

I stedet for rund tå som det er i oppskriften har jeg valgt Tyrkisk opplegg med 10 masker
og økt på annenhver omgang i hver side til ønsket maskeantall. Her er det 70 masker


Strikket litt på den ene og litt på den andre i håp om at de skulle bli sånn nogenlunde like.
Synes det er lurt med fletter, så blir sokkene akkurat like lange :)
Som du ser så strikker jeg med rundpinne og "magic loop"

Hvem kunne vel drømme om at det skulle bli nok garn til en så lang vrangbord.
for da jeg begynte på skaftet hadde jeg 24 gram igjen,
det så lite ut, men ble mer enn nok.

På denne måten får man brukt opp alt garnet, kun ca. en meter igjen denne gang!


DENNE OPPSKRIFTEN, Solsokker, er kjempefin synes jeg, og gir sokker som er
tilnærmet lik sokker som er strikket den andre veien.
Som en liten avveksling har jeg strikket rett og vrang på økingene før hælen.


Oppskriften passer også til alle garntykkelser og sokkestørrelser!


Til avfelling har jeg brukt "Sewn bind off" det blir veldig elastisk

Kanskje blir sokkene mine, tynne deilige sokker om jeg en sjelden gang
skulle fryse på bena :)



5 kommentarer:

  1. Kjempeflotte sokker. Super teknikk... takk for Link til Youtube og oppskriften.
    Spennend. Gleder meg å se.
    Ha riktig god uke. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Så fine!
    Nå er det lenge siden jeg har vært i bloggeland...har helt sluttet å blogge selv, og det er sjelden jeg rekker å lese noe. Men koselig innimellom da! Dessuten har jeg flyttet fra utsikten (flyttet fra Selje tilbake til Høvåg for snart 4 år siden, eksmannen beholdt hus og utsikt ), men stortrives som sørlending igjen.

    Ha ei god uke!
    Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et hyggelig besøk - kanskje du skulle begynne å blogge igjen? Jeg forsøkte jo å slutte for mange år siden, men etter ett år uten blogg ble savnet for stort...men jeg er ikke like aktiv som før i bloggeland, slevom pinnene stadig er i bruk :) Ha det godt :)

      Slett
  3. Flotte sokkar, og så nydeleg farge :)

    SvarSlett
  4. Flotte sokker ja, dette garnet er drygt. Takk for link, jeg strikker mest ovenfraog ned, men ser helt klart fordelen med å strikke andre veien.

    SvarSlett