torsdag 10. mai 2018

BABYJAKKE

Det går fortsatt i babystrikk hos meg.
Det er tredje gang jeg strikker denne lille jakken, som opprinnelig er en liten genser.


Jeg har strikket den som genser også, men synes at det er mest praktisk med jakke.
Det er jo bare å fortsette med knappestolpen hele veien ned.

På bildet under ser du originalen, da skjønner du nok at jeg falt for den.
Oppskriften fantes i et dansk håndarbeidsblad som jeg abonerte på for å få oppskriften.


Det var lett å falle for denne lille genseren. som er strikket fra halsen og ned


Jeg strikket den i rosa tynn alpakka til mitt første barnebarn,


og i lys grønn lerke til jente nummer to.


Jakken er strikket i minste størrelse som på denne er 6-9 mnd.


Nå er den strikket i rosalilla Babymerino.

Mange klager over at merinogarn vokser i vask.
Det ble ikke min erfaring. Vasket den på 40 grader ullprogram i maskin,
etter anvisning på garnet, og det gikk helt fint 😁

Jeg synes det er nesten umulig å strikke frem og tilbake og få det jevnt.
Jeg har nok en tendens til å strikke vrangmaskene litt fastere...

Endringer: Strikket opp maskene i halsen når jakken var ferdig og strikket
et par ekstra riller for å få den litt trangere, syntyes den var litt vid!
Strikket også en ekstra omgang mellom de første raglan uttakingene,
minnes å huske at den var litt kort i raglanfellingen.







3 kommentarer:

  1. Nydelig liten jakke! Skjønner godt du strikker den flere ganger. Enkelte plagg blir bare favoritter. Fine farger på alle!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Hei
    Mange flotte plagg å se på bloggen din og jeg skal nok følge med deg videre. Det som fikk meg hit, var et bilde på en Arangenser jeg fikk opp da jeg googlet etter mønster på en slik genser. Mine barn er blitt store og nå ønsker en av døtrene mine seg en Arangenser. Jeg har ikke klart å finne noe mønster på norsk som har fristet, men den du strikket var nydelig. Om du har mulighet for å peke meg i riktig retning til hvor jeg kan få tak i mønster, ville jeg blitt veldig glad.

    Hilsen
    Sidsel

    SvarSlett
  3. En flott jakke, nydelig mønster. Det er moro å strikke småplagg og jeg skal legge denne til listen min (den listen blir bare lengre og lengre).
    God helg til deg:))

    SvarSlett