torsdag 13. september 2018

I DISSE EPLETIDER...


Selv har jeg bare ett lite epletre som bærer frukt,
og ett som ikke har kommet med noen epler enda, plantet for tre år siden.

Det lille treet er et podet tre fra hagen hvor jeg hadde jobben min tidligere,
og som også var bardomshjemmet til mannen min,
men som sagt ingen frukt på det enda.

Det er nye eiere i huset nå, men jeg kjører ofte forbi,
og i år er plenen full av nedfallsepler, "verdens beste" gravenstenepler!


Jeg tok sjansen på å spørre om jeg kunne plukke litt nedfallsepler,
og jeg fikk plukke så mye jeg ville, gjerne alt, fikk jeg til svar 😁


Det ble mange glass med eplesyltetøy,
veldig godt sammen med jordbær eller bringebærsyltetøy i bløtkaker,
og naturligvis som pålegg på brødskiver og til mange andre ting.


Et par eplekaker har det også blitt.
Fant en oppskrift HER. Oppskriften halverte jeg til en stor rund form.


Den ble veldig god med pisket krem til😋

Ser du hager med plenen full av epler, ta sjansen på å spørre,
det verste som kan skje er at du får nei til svar 😀



3 kommentarer:

  1. Jeg var så heldig å få masse epler av ei venninne med stor frukthage. Så vi to kan prise oss lykkelige, for i år er eplene ekstra velsmakende også. Norske epler er kjempegodt Og bildene mine ble omtrent som dine!

    God kveld fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Mye godt man kan lage av epler:-)

    SvarSlett
  3. Herlig... din deilig eplekake med fløte og kaffe :-))
    Vi har her masse også... fantastisk.
    God fredag videre og herlig helg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett