søndag 16. september 2018

FERDIG TIL SLUTT

Noen ting tar lengre tid enn andre :o)
Slik har det vært med det siste strikkeprosjektet mitt, en genser til guttebarnebarnet mitt.

Den forrige genseren jeg strikket til han klødde, fortalte han meg.
Den strikket jeg i SISU fra Sandnes. Nå ønsket han seg en ny genser,
og jeg lovte at den skulle bli helt kløfri.

FJORDEN heter denne, og det er en Lothepusgenser.


Men mønsteret var ikke til salgs, kun som strikkepakke med (klø)garn
i voksen størrelse. Så fikk det bli en "LOOK-ALIKE-FJORDEN-GENSER" da.

Har studert bildet av Lothepus på kryss og tvers, og her kommer resultatet.


Mottakeren fyller snart 10, og jeg fant en genser fra Drops Design
i garnet jeg hadde valgt, Merino Ekstra Fine fra Drops :o)
Det ble utgangspunktet når det gjaldt maskeantallet.
Valgte størrelse 12 år.


Det er ikke så lett å strikke etter et bilde, særlig når det er i to helt forskjellige størrelser.
 Det ble mange justeringer underveis. Endret blant annet til raglenfelling,
og tok mange egne mønstervalg. Genseren ligner allikevel på Fjordengenseren.


Syntes det ble fint med kontrastfarger på knappestolpene, den orange,
1 rett og 1 vrang på høykant, og den mørkeblå i perlestrikk på tvers.
Den hvite borden på ermene frisker opp, og jeg fant knapper
i samme farge som genseren. (Jeg liker slike detaljer)





Sydde noen kjedesting ved påsyingskanten til den orange stolpen til slutt,
for jeg var ikke helt fornøyd med den.

Så var jeg så heldig å få besøk av barnebarnet etter skolen en dag,
og da var genseren akkurat ferdig.


Den passet riktig bra, og jeg tror at han var fornøyd.
Håper den kan bli en grei skolegenser utover høsten og vinteren.
Genseren var artig å strikke, og hadde nok gått mye raskere
om jeg hadde hatt en oppskrift å følge.

Genseren har vært en tur på vrangen i vaskemaskinen på finvask og 40 grader.
Mange klager over at merinogarn vokser i vask, det ble ikke min erfaring.
Tørket den flatt, og den hadde kanskje blitt 1 cm. større i bredden,
og 2 i lengden, det gjorde ingen verdens ting!
Det ble mange forskjellige blå-grønne farger på bildene, 
det siste er nok det riktigste 👍


Slik ser Lothepus sin originale genser ut,
så dette er bildet jeg har strikket etter.

2 kommentarer:

  1. Ahhhh ferdig :-)) Gleder meg å se. Så fint.
    Fantastisk, veldig flott du har laget genseren. Jeg liker fargen, mønsteret... alt :-)) Veldig fint du har strikket raglen også. Og gutten er veldig fornøyd... takk for bilder. P.S. barnebarnet mitt er i samme alder :-) Takk for tipp med kjedesting, det er en god ide.
    Hilsen til deg. Ha en riktig god uke. Viola

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott, du er veldig flink med detaljer:-)

    SvarSlett