mandag 13. april 2015

Bunadvesker

Heter det veske eller lomme... løslomme kanskje :)

Et av mine barnebarn har et stort ønske for kommende 17 mai.
En veske-lomme til bunaden sin, for det hadde kusinen på
Gudbrandsdalsbunaden som jeg sydde til henne for et par år siden.


Nå er det slik at Hardangerbunaden ikke har noen slik veske.
Men det går det jo fint an å gjøre noe med.

Rødt stoff hadde jeg litt igjen av fra begge bunadene,
men ikke nok hvite stråperler, så jeg måtte jukse litt på den ene veska.

Jeg fant et par veskelåser, den ene på Panduro. Den hadde lys grønne kuler på låsen,
jeg dyppet dem i rød bengalakk og hang den til tørk, det ble riktig så fint.


Det finnes ikke sølv i disse låsene, men jeg har aldri sett noen veskelås
i sølv eller sølvforgylt som er passende til barnebunader heller.
Så man får bruke det man får tak i.


Det er ikke noen krok på dem, så jeg har tenkt til å sy dem fast på beltet.
Det blir stas å ha egne penger i veska på 17 mai, for storesøster på 6 år,
og hennes lillesøster på 3 år.

3 kommentarer:

  1. Kjempefine vesker. Og skikkelig stas for ungene å ha samme type vesker som de voksne damene har på sine bunader.

    SvarSlett
  2. Så nydelege vesker, og så flink du er. Vil tru det blir stas å ta dei i bruk :)

    SvarSlett
  3. Kjempefine ;o) Også lurt å dyppe låsekulene i bengallakk for å få rett farge! Kreativiteten er stor ser jeg ;o)

    SvarSlett