lørdag 17. november 2012

Gammel og ny lue

I 1974 (det er en evighet siden) strikket jeg en lue til mannen min,
og nå er luesesongen igang igjen.
Det finnes knapt noe jeg har strikket
som har blitt flittigere brukt enn denne lua.


Som du ser strikket av utallige små rester.
Det var den gangen Ivar Formo var blant de store skiheltene,
og "alle" skulle ha stripete lue slik som han brukte.

Innimellom har det vært ytret ønske om at en ny lue
kanskje hadde vært på sin plass...

...og for et par år siden strikket jeg denne


En Jacques Costeau lue, den er litt mørkere enn på bildet.
med dobbel brettet kant. Synes at fellingen er så fin på denne.
HER ser du en slik lue til som jeg har strikket,
og HER finner du link til oppskriften om du skulle bli
fristet til å strikke maken. Men jeg har strikket to rett sammen
i stedet for å strikke to og løfte den ene over som i oppskriften,
da får man en fin rad med masker i fellingen.

Jeg har sett den i bruk et par ganger, men det er også alt.

En vinter var den gamle lua sporløst forsvunnet,
vi lette høyt og lavt, og spurte venner og kjente om den 
kanskje var gjenglemt noe sted.

Da våren kom, og sykkelsesongen var igang,
ble den funnet igjen i en sykkelveske
som ikke hadde vært i bruk siden høsten før.
Denne lua har blitt et "varemerke", og mange
er det som lurer på om han ikke har råd til en ny lue snart ;-)


...og våre sønner fleiper om hvem som skal arve den!





4 kommentarer:

  1. Man får sine favoritter. Og menn, vet du, blir ofte veldig glad i noen spesielle ting. Mannen min har også en lue som jeg prøver å "avvenne" ham fra. Det har vist seg være vanskelig - den dukker stadig opp på hodet når vi skal ut på tur. Grrr! Og jeg strikker nye luer rett som det er, men det blir visst ikke helt det samme som den gamle go'e lua ;) Jeg har også strikket en Jacques Costeau lue til ham. Den liker han faktisk overraskende godt.
    Jeg tenkte bare fortelle at jeg har oversatt mønstret til norsk for den finske designeren. Du kan finne det her. Og på ravelrysiden finnes det ytterligere språk å velge mellom.
    Ha en fin lørdagskveld.

    SvarSlett
  2. Det er vel lett å få sine favoritter ja. Så lenge den er heil og passelig, så kan han vel bruke den. eller så får du laga ei nesten maken. Ser ikkje anna råd eg.
    ha ein fin lørdag og søndag skjønning

    SvarSlett
  3. Syns stripelua var fin jeg! Ingen ting er som høyt elskede strikkeplagg. Må jo være et bra garn, som har holdt seg så fint i så mange år!
    God søndag!

    SvarSlett
  4. Kjemepfin stripelue og helt unik. Skjønner godt at dette ble en yndlingslue som vanskelig kan erstattes.

    SvarSlett