mandag 22. februar 2016

Enda en Lookalike-lue med en slags oppskrift.


Dette bildet fikk jeg oversendt fra en av mine svigerdøtre.


Hun lurte på om jeg hadde lyst på strikke en lignende lue til henne.
Det er hyggelig å få strikkeønsker, jeg trenger jo stadig påfyll av strikkeoppgaver.

La opp 26 masker, og strikket fletten til passende hodeomkrets.
2 rett, 3 vrang, 16 rett, 3 vrang og 2 rett. flettet på hver 12 omg.
De 4 ytterste og de 4 innenfor av de 16 på midten) byttet plass på hver sin side
 av midt i fletten. På vrangen rett over rett og vrang over vrang.


Sydde den sammen og plukket opp 86m til vrangbord, 2 rette, 2 vrange.
For at den ikke skulle bli stram i avfellingen, gjorde jeg det på DENNE måten

Deretter plukket jeg opp masker langs den andre kanten.
Strikket først en omgang vridd rett, og på neste omg. la jeg ut etter hver 4. maske
samtidig som jeg strikket en rett og en vrang, for selve pullen er i perlestrikk.
Det ble ca. 100 masker.


Strikket til passende lengde;) og begynte fellingen som jeg gjorde slik:
Strikket 8m og tok to sammen ut omgangen, og en omgang uten felling.
Strikket 7m og tok to sammen ut omgangen pluss en omgang uten felling.
Fulgte perlestrikkingen så godt det lot seg gjøre.

De ble da litt like :)

Slik fortsatte jeg til jeg bare hadde noen masker igjen, trakk tråden gjennom
dem og festet den. Og tenk så hadde jeg litt mer igjen av en bit med sølvrev,
den fikk bli dusk denne gang :)

Luen er strikket i Drops Merino Ekstra Fine, for det er helt kløfritt.
Jeg turde ikke å vaske den, for noen sier at det "vokser" i vask,

2 kommentarer:

  1. Nydelig lue. Virkelig flott med den fletta på tvers.
    Klem

    SvarSlett
  2. Heldig svigerdatter som bare kan sende over ønske og få en så fin lue tilbake :)

    SvarSlett