tirsdag 26. desember 2017

Rings and Roses

Da vi skrev mars  2017 begynte jeg på denne genseren med navnet Rings and Roses.
Det er sjelden jeg strever så mye med et strikkeprosjekt,
for det har virkelig vært et drøyt prosjekt å ferdigstille denne genseren.


Dette bildet har jeg vist en gang tidligere, og når trådene var festet,
og jeg vrengte den så det slik ut.


Det har blitt begynnelsen på ermene.


Det skulle være litt andre farger, men jeg brukte de jeg hadde,
diverse rester i Lerke fra Dale, et deilig helt kløfritt garn i bomull og ull,
og jeg har nok tatt meg noen friheter i mønsterbordene også.

Ermene ble liggende, jeg hadde flere andre ting som måtte gjøres,
blant annet justering av tre bunader til 17 mai.

Så ble det juni, sol og sommer og jeg begynte på bolen.
Den skulle egentlig være grå og naturhvit, jeg valgte marineblå istedet for det grå.


Genseren er forskjellig foran og bak. Marineblå bunnfarge bak og hvit foran.
Dette bildet viser genseren sett fra siden ;)
og fra vrangen...


Så ble den liggende leeenge.....

Opprinnelig var planen at det eldste barnebarnet mitt skulle få den
til 11-års-dagen sin i juli, men jeg innså etter hvert at det målet nådde jeg ikke,
jeg strikket jo flere gensere i mellomtiden, blant annet en til meg selv i sommer.

I november tok jeg meg selv sammen, nå eller aldri!
så jo for meg at den kunne bli julegave🌲🎅


Her har ermene kommet på, det strikkes og felles forskjellig på bolen og ermene,
og med forskjellig mønster foran og bak, var det en tålmodighetsprøve.
Her måtte jeg holde tunga rett i munnen. Post-it lapper var til god hjelp underveis.


Det rette stykket er faktisk toppen av ermet. Så skal for og bakstykket syes sammen
på skuldrene og deretter syes fast til ermeavfellingen.
På denne måten ser ermene nesten isydde ut, som på et sydd plagg.

Det var et utrolig spesiellt mønster, jeg har aldri sett maken.
Nå er jeg glad jeg har kommet i mål :) endelig!
Hvis du ikke er glad i utfordringer er denne genseren ikke noe å tenke på å strikke!


FORAN

Ermene skulle være 10 cm. lengre, jeg får heller strikke på i lengden,
men mest sansynlig er de mer enn lange nok.


BAK

Så har jeg vasket genseren for hånd, det gjør jeg alltid med nye strikkeplagg,
da blir resultatet så mye jevnere synes jeg. Av erfaring må Lerkegarn vaskes for hånd :)


Ermene har det samme mønster som bakstykket, og det skulle treffe på samme omgang i mønsteret.


Halsen har jeg strikket annerledes enn på oppskriften,
glattstrikket i stedet for rette og vrange, og mye færre masker.

Jeg har strikket damestørrelse small, mottakeren er høy for alderen og slank,
det blir utrolig spennende å se om den passer...


4 kommentarer:

  1. Wow for en flott genser <3 Er nok ikke noe for meg som aller helst skal ha det fort unna :O
    Ønsker deg en fin romjul :D

    SvarSlett
  2. Det var en utrolig fin genser, og jeg ser det er mye arbeid og mange utfordringer. Godt jobba, sier jeg! Tror ikke jeg skal prøve meg på denne, men jeg beundrer deg fordi du kom i mål! Synes kanten oppe ble kjempefin.

    Riktig god romjul!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. "Gut Ding will Weile haben" et tysk ordsprog "god ting vil ha tid"... bare deilig...
    så en super fin genser... Fantastisk de forskjellige mønstrene og farger... jeg elsker.
    Ahhh såååå fint :-)))
    Juleklem fra Viola

    SvarSlett