onsdag 26. desember 2018

SKINNPOSE

Når jeg ventet mitt femte barnebarn kjøpte jeg to
langhårete pelssaueskinn hos Roar Pels.

Det finnes ikke bløtere saueskinn enn pelssau, og det finnes nok ikke dyrere heller!

Nå har jeg sydd en skinnpose til henne av dem.
Selve sømmen har jeg ikke tatt noen bilder av, men alt foregår for hånd.

Noen ganger er det så hardt å få nålen gjennom skinnet
at jeg må bruke en tang for å få det til, så det er et ganske tidkrevende arbeid.


Når alt er ferdig sydd kan man trykke med trykkeblokker på den,
men jeg lager sjablonger i selvklebende folie i stedet.


Det er mange timers planlegging og forberedelser før jeg kommer så langt
at jeg kan stople med maling i åpningene. Folien skjærer jeg på verkstedet mitt,
så skal alt som skal bli mønster plukkes bort, og det hele limes på fellen.
Til slutt fjerner jeg folien og mønsteret kommer frem.
(Jeg driver med ymse skiltproduksjon, det er jobben min)


Under "brudekanten" er det noen "hemmelige" meldinger.
"Vend ansiktet mot solen, da faller skyggen alltid bak deg"
er en av dem :o)

Brudekant er en remse, ca. 3 cm bred med pels på som er sydd på rundt hele fellen,
det er mange meter håndsøm!


Slik blir posen når den er ferdig.
En bamse får duge som modell.
Jeg har sydd den også, for lenge siden.



Dette er enden som kommer under hodet.
Jeg liker å trykke i litt forskjellige gråtoner til grå pels.


Dette skjuler seg under den nedbrettede delen foran


Detalj av trykket.


Nesten usynlig er fellen kneppet sammen i sidene med fire knapper og hemper i hver side.
Knappene er spesiallaget til meg av en mann som holder på med Samisk kunsthåndverk i Tana.
De er laget av reinsdyrhorn som er polert, de er så fine!
Det er nesten synd at de ikke synes noe særlig!


Når Iben blir voksen kan hun kneppe opp posen og f. eks. bruke den som en fell i en stol.


Fellen i hele sin lengde, ca 1,6 meter lang.



3 kommentarer:

  1. For et vakkert arbeid! Heldig hun som får dette!

    SvarSlett
  2. Bare helt nydelig. Heldig er hun som får denne

    SvarSlett
  3. For et utsøkt arbeid! Godt det kan vare et helt liv. Og så deilig det må bli å ligge i denne posen! Gratulerer med godt utført arbeid!

    Fortsatt god romjul fra Ingunn

    SvarSlett