lørdag 7. juli 2012

"BEINTRÅKKA" jordbærsyltetøy

Neida, det er ikke så ille,
det er bare en av mine venner som kaller det for "beintråkka"
Han har sett hvordan jeg lager det nemlig.

Man lar seg friste til å kjøpe en kasse supre jordbær langs veien.

Her har jeg renset ca 4 kg av dem, det var usedvanlig store og flotte bær.

Så tilsetter jeg 1 kg sukker blandet med 1.5 - 2 poser certo til frysing,
alt etter hvor fast man vil at syltetøyet skal være,
og presset saft av 1 sitron.

Det er nå "beintråkkingen" kommer inn!
Jeg skrubber hendene godt og elter og knuser det hele med
hendene slik at alle bærene blir litt knuste, det er dette som er 
"beintråkkingen"
Men når han fikk det servert med nybakte boller en gang han og kona
kom overraskende på hyttebesøk, da falt det veldig godt i smak.


Så er det bare å finne frem litt egnet emballasje og rett i fryseren med det.
Jeg fryser også noen hele bær, så kan jeg lage deilig smootie
utover vinteren.

Det var godt jeg ikke kjøpte mer enn en kasse,
for hva møtte meg i  fryseren, jo, ganske mye syltetøy igjen fra i fjor!
Men kanskje jeg får litt avsetning på det hos barna mine?





6 kommentarer:

  1. Det lyder vældig smart. Hvad er Certo?
    God weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusind tak for dit svar. Må se om der findes noget lignende her i landet.
      God søndag :-).

      Slett
  2. Mmmmm.... ingenting er bedre. Og det blir sikkert ikke vanskelig å få avsetnibg på syltetøyet. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  3. Det problemet har eg ikkje att der er att bær eller syltetøy o frysen. Det vert alltid forlite. håper vi kalrer å bonkre opp nok i år. Mange måter å lage syltetøy på skjønner eg. Den der har eg aldri hørt om før. Mensikekrt ikkje dumt. KOS DEG EMD BÆRE DU. dET HAR EG OG GJORT I KVLED

    SvarSlett
  4. Deilig med jordbærsyltetøy! Og vi har alle våre metoder. Her i huset er det noen som ikke liker "klumper" i syltetøyet, så jeg bruker stavmikseren. Det blir jo mer som puré, men jordbærsyltetøyspiseren er fornøyd.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  5. Takk for det Gørill :0). Digger å lage desse sjala. Harikkje peiling på kor amgne eg har laga, men dei forsvinn alle som ein.
    Eg bruker Bruker sukrin eller Tagatesse. Sistnevnte bruker eg mest. Trenger ikkje så mye søtt i når ein bruker og og i tillegg har vendt seg til å ikkje bruke så mye søtt. Går heilt supert. Du må da ikkje gi opp lavkarbokostholdet. Treng ikkje å vere striks vet du. Eg har eit mye bedre liv med det kostholdet. Sliter litt no, men det er jo fordi dette kneet verdt verre og verre. Og det kostholdet kan ikkje redde det kneet. Bruk ikkje meir enn halvparten av den søtningsmengden du bruker, viss du bruker Tagatesse. Det dyrt, men det er verdt det. Eg bruker enda mindre enn det.. Håper dette var til litt hjelp. klem

    Godkjenn Opphev Slett Svar

    SvarSlett